tisdag 11 maj 2010

Harliga dagar i Prag

Hej hopp, sitter nu pa hostelet i Prag, vantar pa att Sofia ska fixa lite billiga glasogon sa tankte passa pa att skriva lite.

Resan hit i sondags gick stralande, akte i ett mini mini plan, pa ena sif\dan satt man ensam och pa andra fanns det 2 saten och man fick nastan huka sig nar man gick in. Nar vi kom fram till Prag hoppade vi pa en buss som bara tog 15 min in till stan, sen var det dags att ta en tunenlbana till gamla stan. Vi hade lite svart att forsta oss pa biljettsystemet, som tur ar hittade vi en som kunde engelska. Tur att vi hade ratt biljett, for vi blev stoppade nar vi kom fram for biljettkontroll. Hade sen ltie svart att valja vilken uppgang, men nar vi val kom upp ratt sa motts vi av fantstiskt vader och fina byggnader. Vi promenerade en kort bit innan vi var framme, vi bor helt perfekt, jatte nara gamla torget.

Sondagen agnade vi oss at att strova omkring och bara kika, at jattegod mat, grillade rakor, mums. Ar lite svart att ata den mat jag ater har, men det gar om man bara vill. Hade sedan en lugn kvall som avslutades pa en mysig liten uteservering med ett glass rott och en ostbricka.

Mandagen

Vi gick till ett stalle som hostelet rekomenderade och at frukost, inga problem att gora specialbestallning. Sedan var det dags for en guidad tur, vi valde free tours, som ar gratis, men man lamnar dricks om man ar nojd. Vi var valdigt manga dar och skulle egentligen gatt i en annan grupp, m,en hon verkade sa trakig sa bi smog bort till den andra, och det var ett smart drag. Under turen larde vi kanna tva harliga tjejer fran Australien, Alex och Megan samt att vi hade en grymt bra och underhallande giude. Vi sag massa fint och fick intressanta fakta om det vi sag. Nar vi var klara hade vi bestamt att vi skulle mota upp tjejerna senare pa kvallen. Vi gick sedan och satte oss vid floden och njot av en iskall ol, resans forsta. Gick sedan till shoppingcentret, pa vagen dit gick vi till en liten butik vi last om i guide boken, de har en tesked som ser ut som en spermie, synd att den var sa dyr annars hade jag latt kopt med mig en hem. Sjalklart blev det lite shopping, ett linne och en ascool klanning/tunika, bada var billiga;) Sen dags for middag, fosrtsa stallet vi satte os pa vagrade servra oss det vi ville ha, de serverade bara hela menyer, sa vi gick darifran. Hittade ett mysigt stalle i en grand som hade perfekta saker for oss som inte vill ata kolhydrater. Matta och belatna vilade vi upp oss lite infor kvallen, vi hade planerat att ga pa pub crawl med tjejerna. Men det blir inte alltid som man tankt sig, vi bestamde oss for att skjuta pa det en kvall, var itne sa manga som dok upp, ssa vi letade upp en pub, The pub som man har ett eget bort med en egen oltap pa, hade en grymt rolig kvall med manga skratt. Blev 1. 68 liter ol for mig... gott var det och billigt, betalade inte ens 50 kronor for det.

Tisdag
Har just atit en god frukost med agg och skinka, nu ar Sofia alldeles straxt fardig och da ska vi mota upp tjejerna. Har inga direkta planer om vad vi ska gora, tror vi ska ta oss en titt pa slottet och den vackra utsikten darifran.